Biedrība "Apvienība HIV.LV" (ik dienu pl. 9 - 21)
apvieniba@apvienibahiv.lv

 
   
111459

Kaitējuma mazināšanas pakalpojumi ir jāturpina
Apskatīt komentārus (0)


15.04.2020


Par ieteikumiem HIV profilakses un kaitējuma mazināšanas pakalpojumu nodrošināšanai HIV profilakses punktos COVID-19 izraisītā uzliesmojuma laikā  
HIV profilakses punktu klienti saskaras ar tiem pašiem riskiem attiecībā uz Covid-19 inficēšanos kā visi pārējie Latvijas iedzīvotāji, tāpēc ir būtiski arī viņus informēt par neieciešamajiem piesardzības pasākumiem. Nepārprotami, atsevišķas riska grupas, kas ir HPP klienti, piemēram, narkotiku lietotāji, HIV inficētās personas, bezpajumtnieki, personas ar hroniskām saslimšanām, ir pakļauti augstākam Covid-19 inficēšanās riskam, tādējādi apraudot arī HPP personālu un citus apmeklētājus. Arī ar narkotiku lietotāju saistītiem paradumiem: narkotiku lietošana grupā un injicēšanas piederumu kopīga lietošana un šīs mērķa grupas stigmatizācija un marginalizācija, palielina HPP klientu risku laikus nesaņemt nepieciešamo informāciju par profilaksi un palīdzības iespējām. Eiropas Narkotiku un narkomānijas uzraudzības centrs (EMCDDA) vērš arī uzmanību par paaugstinātiem pārdozēšanas riskiem personām, kuras lieto opioīdus un slimo ar Covid-19, kas izskaidrojams ar opioīdu un Covid-19 ietekmi uz elpošanas sistēmu.  
Esošajā ārkārtējā situācijā ir nepieciešams turpināt nodrošināt kaitējuma mazināšanas pakalpojumu nepārtrauktību, izvērtējot pakalpojumu klāstu un piesardzības pasākumus Covid-19 uzliesmojuma laikā, lai mazinātu riskus inficēties ar Covid-19 HPP darbiniekiem un klientiem, kā arī nepieļautu HIV u.c. ar asinīm pārnesamo infekcijas slimību uzliesmojumus nākotnē.
SPKC balstoties uz starptautisko organizāciju ieteikumiem un praksi, ir izstrādājis svarīgu informāciju Covid-19 ierobežošanai, kas ir jāņem vērā, gan iedzīvotājiem, gan pakalpojuma sniedzējiem. Turpmāk vēstulē sniedzam praktiskus ieteikumus drošai pakalpojumu sniegšanai:
- Ja darbinieks ir ieradies no ārvalstīm vai ir bijis kontaktā ar Covid-19 inficētu personu vai arī, ja darbiniekam ir parādījušas elpceļu infekcijas pazīmes (paaugstināta temperatūra, klepus, rīkles iekaisums, elpas trūkums) darbinieks nedrīkst nākt uz darbu un jāveic pašizolācija.
- Ja darbiniekam, veicot darba pienākumus, parādās elpceļu infekcijas slimības pazīmes (paaugstināta temperatūra, klepus, rīkles iekaisums, elpas trūkums), darbinieka pienākums ir pārtraukt darba pienākumu veikšanu un doties mājās kā arī telefoniski sazināties ar ģimenes ārstu, lai vienotos par turpmāko ārstēšanas režīmu.
- Darbiniekam, kuram ir apstiprināta Covid-19 saslimšana, ir pienākums stingri ievērot stingras izolācijas un darbā atgriezties tikai pēc ārsta atļaujas (kad ārsts ir noslēdzis darbnespējas lapu).
- Nesniegt pakalpojumus personām, kurām atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 12. marta rīkojuma Nr. 103 ‘’Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu’’ 4.12. punktam ir noteikta pašizolācija vai mājas karantīna. Pakalpojuma sniedzējam  jāizvairās no kontakta ar cilvēkiem, kuri atgriezušies no ārvalstīm, kuri bijuši kontaktā ar Covid-19 inficētu personu kā arī kuriem ir radušās elpceļu infekcijas pazīmes (paaugstināta temperatūra, klepus, rīkles iekaisums, elpas trūkums).
- Nodrošinot pakalpojuma sniegšanu klātienē, t.sk arī klientu mājās, pirms pakalpojuma sniegšanas darbiniekam ir jāveic klienta aptauju, lai noskaidrotu vai cilvēks neatbilst kādai no personu grupām, kam ir noteikts pienākums ievērot mājas karantīnu (pašizolāciju) un atteikt pakalpojumus šādiem cilvēkiem, kā arī atteikt pakalpojumus cilvēkiem ar elpceļu infekcijas pazīmēm (paaugstināta temperatūra, klepus, rīkles iekaisums, elpas trūkums).
- HPP jāizvērtē pakalpojumu sniegšanas klāsts un to veids: klātienes konsultācijas ieteicams nomainīt ar konsultācijām pa telefonu, e-pastu vai citu elektronisko saziņas veidu. Grupu nodarbības un kolektīvie pasākumi jāpārtrauc. Ja notiek pārtikas, ēdiena izsniegšana, tad to nodrošina bez cieša kontakta ar klientu. Ja klātienes konsultācija ir nepieciešama (piemēram, pozitīva HIV eksprestesta gadījumā), ir nepieciešams ievērot 2m distanci starp konsultantu un klientu, ja iespējams jāsamazina konsultācijas ilgums (nedrīkst pārsniegt 15 minūtes), vai to jāturpina pa telefonu u.c. saziņas veidiem. Ja iespējams izvieto aizsargekrānu starp sevi un klientu.
- Skaidrojiet darbiniekiem par nepieciešamību bieži un pareizi mazgāt rokas ar ūdeni un ziepēm, īpaši pēc tualetes apmeklējuma, sabiedrisko vietu apmeklēšanas, pirms ēšanas, pēc kontakta ar klientiem un vai viņu mantām. Nodrošiniet darbiniekiem iespēju nomazgāt rokas, nodrošiniet ar dezinfekcijas līdzekļiem, ja veicot darba pienākumus nav iespējams rokas nomazgāt (ar dezinfekcijas līdzekļiem rokām, virsmām nepieciešamā daudzumā nodrošina SPKC līguma ietvaros). Roku mazgāšana nodrošina vislabāko aizsardzību pret Covid-19, piemēram, lietojot vienreiz lietojamus cimdus, infekcijas ierosinātājs var saglabāties uz cimdiem un ar tiem pieskaroties sejai, var notikt inficēšanās.
- Skaidrojiet darbiniekiem par citiem higiēnas paradumiem, proti, izvairīties no pieskaršanās sejai ar nemazgātām rokām, klepojot vai šķaudot nosegt muti un degumu ar vienreizlietojamu salveti, kuru pēc lietošanas izmest atkritumos un pēc tam nomazgāt rokas.
Nodrošiniet virsmu un priekšmetu dezinfekciju, kuriem bieži pieskaras cilvēki, regulāri tīriet un vēdiniet telpas. Atcerēties, ka skārienjutīgās ierīces, piemēram, viedtālruņu virsmas arī var būt piesārņotas ar vīrusiem un baktērijām, tādēļ ieteicams regulāri tās tīrīt, izmantojot spirtu saturošus dezinfekcijas līdzekļus. Plašāk par ieteikumiem telpu un virsmu tīrīšanai: https://spkc.gov.lv/lv/aktualitates/get/nid/795
- Lai neveidotos rindas un drūzmēšanās, plānojiet darbus un veiciet klientu pierakstīšanu uz pakalpojumiem.
- Jānodrošina sociālās distances ievērošana: izskaidrojiet klientiem un darbiniekiem par tās ievērošanu, organizējiet darbu tā, lai nav vairāku klientu drūzmēšanās telpās vai pie ārdurvīm. Ja telpās nav iespējams nodrošināt 2m distanci, apmeklētājus un klientus ielaidiet pa vienam, vai nodrošiniet, piemēram, šļirču maiņu u.c. preču izsniegšanu pa logu, noliekot aiz durvīm utml. Var iezīmēt, piemēram, speciālu laukumu gaidīšanai rindā un iekārtojot aizsargstiklu starp HPP darbinieku un klientu. Izvairieties no sarokošanās, sabučošanās un apskaušanās. Pēc iespējas izvairieties no sabiedriskā transporta izmantošanas.
- Izskaidrojiet klientiem un darbiniekiem par Covid-19 riskiem lietojot narkotikās vielas: ar Covid-19 var inficēties arī caur priekšmetiem, kuriem ir pieskāries COVID slimnieks – aiciniet nedalīties ar injicēšanās piederumiem (piemēram, karotītes, žņaugi – tiem jābūt katram savi), kā arī smēķēšanas piederumiem/ierīcēm (nedalīties ar citiem). 
Medicīniskas maskas nenodrošina aizsardzību no inficēšanās ar Covid-19, bet samazina vīrusa nonākšanu no Covid-19 slimnieka vai asimptomnātiskas personas. Tāpēc maska nekavējoties jāuzliek personai ar simptomiem. Pieaug veikto pētījumu skaits, kuri pierāda, ka personas bez simptomiem vai ar vieglām slimības pazīmēm var veicināt Covid-19 izplatīšanos. Pieejamie dati liecina, ka SARS-CoV-2 vīruss visvairāk izdalās infekcijas sākumposma stadijā. Tādēļ, lai pasargātu apkārtējos, sejas maskas var tikt lietotas, ja nav iespējams ievērot 2 metru distanci.
Aicinām regulāri sekot SPKC mājas lapā un sociālajos tīklos sagatavotajai informācijai, kā arī izmantot SPKC sagatavotos vizuālos materiālus klientu un darbinieku informēšanai: https://spkc.gov.lv/lv/tavai-veselibai/aktualitate-par-jauno-koronavi/vizualie-materiali




 
      Atpakaļ

atstāj tukšu: atstāj tukšu:
vārds:




Ievadiet drošības kodu:

Visual CAPTCHA